Дж. У. Дън |
извеждане на безкраен брой времена, е по-скоро изобретателен, отколкото убедителен.
Подобно на Хуан де Мена в неговия „Лабиринт“, подобно на Успенски в “Тertium
Organum”, той предпоставя съществуването на бъдещето с всичките му превратности
и подробности. Към предсъществуващото бъдеще тече абсолютната река на
космическото време, или смъртните реки на нашия живот. Този пренос, това
течение изисква, както всяко движение, определено време; следователно ще имаме
едно второ време за пренасянето на първото; едно трето за пренасянето на
второто и така до безкрайност...
Борхес: "Ръкопис, намерен в книга на Джоузеф Конрад"
Борхес: "Философията в Тльон"
Борхес: "ARGUMENTU ORNITHOLOGICUM"
Борхес: "Всеобща история на безчестието"
Половин век преди да я предложи Дън,
„абсурдната хипотеза за едно второ време, в което тече, бързо или бавно,
първото“, е била издигната и отхвърлена от Шопенхауер в ръкописна бележка към
“Welt als Wille und Vorstellung”. Тя фигурира на c. 829 от втория том на
историко-критичното издание на Ото Вайс. Такъв е механизмът, предложен от Дън.
Не знам какво ще каже моят читател. Не претендирам, че знам
какво нещо е времето (нито дали изобщо е „нещо“), но се досещам, че ходът на
времето и самото време са една-единствена загадка, а не две. Дън е видна жертва
на онзи лош умствен навик, разкрит от Бергсон - да се възприема времето като
четвърто измерение на пространството. Той допуска, че бъдещето вече съществува
и ние трябва да се пренесем в него, но подобно допускане е достатъчно, за да го
превърне в пространство и да наложи необходимостта от второ време (което също
се възприема като пространство, като линия или като река), а после от трето, от
милионно. И четирите книги на Дън предлагат безкрайни времеви измерения (изразът е красноречив - в глава XXI от книгата “An Experiment with
Time” се говори за време, перпендикулярно на друго време), но това са всъщност пространствени
измерения. За Дън истинското време е недостижимият последен член на една безкрайна
редица.
Богословите определят вечността като едновременно и
отчетливо притежание на всички мигове от времето и я обявяват за един от
атрибутите на Бога. Дън изненадващо допуска, че вечността вече ни принадлежи и
че сънищата от всяка нощ потвърждават това. В тях според него се сливат
непосредственото минало и непосредственото бъдеще. Будни, преминаваме с
неизменна скорост през последователното време; в съня обхващаме една зона,
която може да бъде много обширна. Да сънуваш, значи да свързваш виденията на подобно
съзерцание и да изтъкаваш с тях една история или ред истории. Виждаме образа на
сфинкс и образа на магазинче и си измисляме как едно магазинче се превръща в
сфинкс. На човека, с когото ще се запознаем утре, слагаме устата на лице, което
ни е погледнало снощи. Още
Шопенхауер е написал, че животът и сънищата са страници от една и съща книга и
че да ги четеш подред, значи да живееш; да ги прелистваш, значи да сънуваш.
Дън твърди, че в смъртта ще се научим да боравим успешно с
вечността. Ще си възвърнем всички мигове от своя живот и ще ги съчетаваме както
ни е угодно. Ще ни помагат Бог, приятелите ни и Шекспир.
При такава блестяща теза всяка заблуда на автора се оказва
без значение.
Борхес: "Философията в Тльон"
Борхес: "ARGUMENTU ORNITHOLOGICUM"
Борхес: "Всеобща история на безчестието"
Няма коментари:
Публикуване на коментар