"Произведението на изкуството не трябва да притежава нито разум, нито логика. По този начин то се доближава до съня и детската душа."
Джорджо Де Кирико












Дълбока тишина цари над сцената, която ни разкрива Джорджо Де Кирико. Почти можем да чуем леките стъпки на момиченцето, което се отправя през аркадите към площада, бутайки обръча пред себе си. Погълнато от играта си, то изглежда не забелязва тежката атмосфера и злокобните знаци, които го заобикалят. Защо е там цирковият фургон, отворен като капан? Чия е сянката, която пада върху площада? Кой се крие в мрака на дългата аркада?











След 1912 година, наред със статуи и паметници, Де Кирико започва да въвежда и други фигури в безжизнената атмосфера на своите картини. Това са огромни марионетки, чиято анонимност и форма напомнят както на манекените от витрините, така и на моделите, които художниците използуват за заниманията си по анатомия. Тези същества без ръце, понякога с панти, пирони и връзки, а понякога поддържани от сложни устройства нямат никаква идентичност и служат единствено за предаване на настроение. Схващането за света като за сцена, върху която се играе абсурдно и безсмислено куклено шоу - идея, която стои в основата на "метафизичните" картини на Де Кирико от самото начало, става още по-съдържателна с въвеждането на тези сглобени фигури.
Тревожните музи са изобразени в град Ферара, пред бившата резиденция на фамилията Д`Есте от епохата на Ренесанса, чиито членове са били големи покровители на изкуствата. Този градски дворец, близо до който Де Кирико живее по време на Първата световна война, сякаш трябва да устои зад издигащата се пред него сцена, наред с промишлени сгради, фабрични комини и един силоз. В предната част на изображението, прорязана от плътни сенки са двете музи - манекени без отличителни черти, в класически одежди, едната изправена, а другата седнала, разположени сред театрални реквизити. Сред тях има червена маска и жезъл, намек за традиционните атрибути на Мелпомена и Талия, музите на комедията и трагедията. Аполон - предводителят на музите е представен на заден план като статуя върху пиедестал. Той изглежда също толкова тих и безжизнен, колкото и музите. Зрителят остава в почуда накъде ли ще ги поведе той, като се има предвид състоянието на дълбока меланхолия на неговите спътнички без лица.





"Пред лицето на нарастващата материалистична и прагматична ориентация на нашето съвремие не би било ексцентрично в близко бъдеще да очакваме едно общество, в което тези, които живеят заради интелектуалните удоволствия няма вече да имат правото да търсят своето място под слънцето. Писателят, мислителят, мечтателят, поетът, метафизикът, наблюдателят, този, който се опитва да разбули някаква загадка или да изрази мнението си, ще стане отживелица, обречена да изчезне от лицето на земята, както ихтиозаврите и мамутите."
Джорджо Де Кирико
браво! рядко се срещат хора, които да пишат и да се интересуват от де кирико! Искрено се радвам, че все още има такива!
ОтговорИзтриванеЧудесен подбор на някои от най-вълнуващите картини на Де Кирико. Много се зарадвах на вашия блог
ОтговорИзтриване