20 юли 2015

Паскал за съня (из "Мисли")


386
Ако всяка нощ сънувахме едно и също нещо, то не би ни вълнувало повече от всекидневието ни. И ако някой занаятчия е сигурен, че всяка нощ дванадесет часа ще сънува, че е цар, той ще бъде, струва ми се, почти толкова щастлив колкото някой цар, който би сънувал всяка нощ по дванадесет часа, че е занаятчия.
Ако всяка нощ сънуваме, че ни преследват неприятели и ни терзаят мъчителни кошмари, а целият ни ден е погълнат от разнообразни занимания, както става по време на пътуване, бихме страдали почти толкова, колкото ако сънят ни е действителност, и бихме се страхували да заспим, както някои се страхуват от събуждането си, когато наяве ги застрашават същите несгоди. В такъв случай сънят би причинил почти същите терзания, както и действителността.
Но тъй като сънищата са винаги съвсем различни и дори ако някой се повтори, никога не е същият, техните видения не ни тревожат толкова, колкото онова, което виждаме наяве, защото то е постоянно и макар и не вечно и неизменно, не се мени така рязко освен много рядко, например когато пътешестваме. Тогава казваме: „Струва ми се, че сънувам", защото животът е сън, само че малко по-еднообразен.

434
Никой не е уверен, като изключим вътрешното убеждение, дали е буден, или спи, тъй като насън вярваме твърдо, че сме будни; струва ни се, че виждаме простори, лица, движения; имаме усещане, че времето тече, измерваме го и вършим всевъзможни действия също както наяве. Тъй като половината ни живот минава в сън, щом по собствено признание нямаме никаква представа за действителността и всичките ни чувства са илюзорни независимо как ни изглеждат, кой знае дали другата половина от живота ни, когато си въобразяваме, че сме будни, не е друг, малко по-различен сън, от който се събуждаме, когато ни се струва, че заспиваме?
(И кой може да се съмнява, че ако сънувахме няколко души заедно и сънищата ни случайно съвпаднеха - съвсем обичайно явление - или ако будуваме сами, няма да сметнем, че е точно обратното? Най-сетне, тъй като често сънуваме, че сънуваме, и единият сън е присаден върху другия - не е ли възможно частта от живота, когато си мислим, че сме будни, да е сън самата тя, а другите ни сънища да се наслагват върху него, сън, от който се събуждаме, когато настъпи смъртта? Може би и през тази част от живота ни принципите за истинното и доброто ни се изплъзват, както и в съня; различните мисли, които ни вълнуват, са може би илюзорни, както усещането, че времето тече или виденията от нашите сънища?).



Няма коментари:

Публикуване на коментар